עקרונות בתזונת ספורט

ב 10 שנים האחרונות ישנם חידושים רבים בתחום תזונת ספורט ולכן יש לקבל את הייעוץ המתאים לכל ענף וענף כדי שמערכות הגוף יפעלו בצורה יעילה וכדי למנוע נזקים אפשריים. יש לקחת בחשבון דגשים רבים כמו:

  • מעבר לתזונה טבעית – תחום תזונת ספורט מאגד בתוכו תוספים רבים שחלקם עלולים להיות מסוכנים ולא מומלצים. אי לכך, יש לשקול בתבונה שימוש במרכיבים אילו והקפדה יתרה והסתמכות על תזונה טבעית ככל הניתן.
  • מניעה של פציעות ושיקום השריר- ישנם מרכיבים שונים במזון שיכולים לעזור בהתאוששות השרירים לאחר מאמץ. ידוע היום כי ניטרטים המצויים במזונות שונים כמו: סלק ופירות יער עוזרים בשיקום מהיר של השריר ולכן יש לשלב אותם בתזונה היום יומית.
  • הרכב פחמימות – ישנם 2 סוגים של פחמימות: פחמימות מורכבות ופחמימות פשוטות.

יש לציין כי ההעדפה בתזונת ספורט היא שילוב מושכל של 2 סוגי הפחמימות המורכבות והפשוטות יחדיו. נעדיף לצרוך פחמימות מורכבות במהלך היום כאשר אנחנו במנחה כדי לחדש את מאגרי הגליקוגן בשרירים ובכבד.

כאשר אנחנו בזמן פעילות יש לשלב פחמימות פשוטות. בהקשר זה, יש לציין כי ישנם כמה סוגים שונים של פחמימות פשוטות: סוכרוז, פרוקטוז, לקטוז ועוד. לכל סוג מסוים של פחמימה פשוטה יש יתרון וחסרון ולכן יש לעשות שימוש מושכל כדי לתעל את היתרונות של הפחמימות הפשוטות.

  • תוספים משפרי ביצועים- ידוע שיש תוספים רבים כמו: בטא אלנין, קראטין, קפאין ועוד שיכולים לעזור בשיפור הביצועים הספורטיביים. יש לשקול שימוש שלהם בצורה משוכלת ואחראית כדי למנוע נזקים אפשריים
  • שיפור הרכב גוף- ספורטאים רבים מעוניינים לשפר את הרכב הגוף שלהם וגם דבר זה יכול להתבצע בוצרה מהירה יותר כאשר נבצע מניפולציות תזונתיות שונות כדי להוריד את מסת השומן תוך שימור מסת השריר בהתחלה ולעלות את מסת השריר לאחר מכן.
  • משקל גוף- ספורטאים רבים מעוניינים לרדת במשקל כדי להיות קלים יותר ויעילים מבחינה ספורטיבית. יש לציין, שלמרות הוצאה קלורית גבוהה עקב הפעילות הגופנית יש תנגודת לירידה במשקל(ראה מאמר נוסף) ולכן לספורטאים רבים מתקשים לרדת במשקל ולשפר את הרכב הגוף שלהם. אי לכך, יש לתת תוכנית תזונה שאיתה הספורטאי יוכל להיות שבע במשך היום, לשפר הרכב גוף ולמנוע חוסרים תזונתיים.
  • חוסרים תזונתיים – עקב השימוש המוגבר במערכות הגוף כמו: רקמות השרירים, מערכת הנשימה, איבוד נוזלים ומלחים מהגוף, ספורטאים רבים עלולים לסבול מחוסרים תזונתיים ולכן יש לבצע בדיקות דם ולטפל בחוסרים או במניעה שלהם. אחת מהתופעות הידועות בהקשר זה היא אנמיה של ספורטאים שבו יש דילול ברמות הברזל בגוף.
  • הקפדה על תזונה נכונה- כל ספורטאי חייב לדעת מהן קבוצות המזון בטבע, ומהן המזונות הבריאים ביותר שיש לאכול. קניה נבונה, הכנה מקדימה, פתרונות יצירתיים קריאת תוויות מזון וסימון תזונתי הן חלק מהדגשים שיש לדעת כדי לשאוף לתזונה נכונה ובריאה בקרב ספורטאים.

Call Now Button דילוג לתוכן