תיאום ציפיות – חובה !

אתם רוצים לשאוף למשקל מטרה כלשהוא ?

עצם החשיבה על היעד או המשקל גורמת לכם להתייאש? או שהיא מעוררת אצלכם רצון להתחיל ולעשות שינוי מיידי ?

מאמר זה שם דגש כדי למנוע תסכולים מיותרים בהמשך הדרך כיוון שתיאום ציפיות לרוב לא נעשה בצורה מסודרת כאשר המטרה היא לשפר את הרגלי האכילה ולרדת במשקל.

תיאום ציפיות, הינו קריטי ויוכל לסייע במניעת תסכול בהמשך.

השיח הפנימי שמתדלק את האנרגיה שלנו כדי לשמור על אורך חיים שפוי בעידן השפע יכול בקלות להיהרס כאשר לא הגדרנו בצורה אמיתית וכנה את תיאום הציפיות שלנו.

ניגע בכמה היבטים שקשורים בתיאום הציפיות:

הגורם המתסכל –  

לא מעט מטופלים בסופו של דבר חווים מירמור, תסכול ואכזבה לאורך השנים כיוון שאם הם ירדו במשקל מסוים הם ירצו להמשיך לרדת עוד יותר ולא יהיו אף פעם מרוצים למעשה.

לכן, בראש ובראשונה הדבר החשוב ביותר להבין האם בכלל יש צורך להגדיר יעד ולהישקל בכלל?

במקום זאת, ניתן לחיות על פי אורך חיים בריא ומאוזן ולעשות ככל יכולתנו על פי המסוגלות האישית של כל אחד ואחת ככל הניתן ולתת לגוף להוביל אותנו לאן שהוא רוצה מבלי להיות מחושב, מדויק ובעיקר מתוסכל.

רעיון זה מגיע מתורת ה Non Diet Approach (דיאטה ללא דיאטה) שבה אנחנו יותר מתגמלים את עצמנו על הדרך והתהליך ופחות שמים דגש על קלוריות, משקל ויעדים.

גישה זאת מגיעה מתוך הפסיכולוגיה החיובית שדואגת לראות את הטוב שבתהליך במקום לחוות רגשי אשמה ותסכול.

תיאום ציפיות בהקשר למשקל התחלתי –

אם לא התחברתם לרעיון הראשון (הגורם המתסכל) או שאתם רוצים לשלב בין 2 עולמות,

אוכל לומר לכם שירידה מהירה מדי במשקל וגדולה מדי בדיאטות קיצוניות עלולות לגרום לירידה בחילוף החומרים ולהתנגדות של הגוף ולעליה חזרה של כל המשקל שירדנו.

לכן, קביעת יעד של 10% ירידה במשקל מהמשקל ההתחלתי יכול להיות יעד טוב בתור התחלה.

ברגע שהגענו ליעד זה יש להתייעץ אם איש מקצוע האם כדאי להמשיך ולרדת עוד יותר או שכדאי להיעצר על המשקל הנוכחי.

מניעת תחלואה-

מסתבר שמחקרים הוכיחו מזה שנים רבות שמניעת תחלואה ושיפור באורך החיים לא בהכרח דוגלת ברזון והגעה אל מתחת לBMI 25.

תעשיית הרזון שנפוצה היום ברשתות ודיבור על השמנה כמגיפה מייצרת אצלנו מחשבה שאדם בעודף משקל הוא אדם חולה.

אין זה בהכרח נכון! יש להתייעץ עם איש מקצוע כדי להעריך את ה BMI  הרלוונטי.

תיאום ציפיות מעגלי דיאטות קודמות –

ככל שנעבור תהליכים רבים של ירידה ועליה במשקל לאורך השנים הסבירות גבוהה יותר שהרכב הגוף ישתנה.

כלומר, היחס בין רקמת השומן לרקמת השריר ישתנה לרעתנו.

בכל תהליך של ירידה במשקל יש ירידה גם במסת השריר ולכן כאשר נעלה במשקל נעלה ככל הנראה ברקמת השומן ולא ברקמת השריר.

רקמת השריר היא רקמה שצורכת אנרגיה רבה ולכן פגיעה שלה עלולה למנוע ירידה תקינה בסבב הבא שנרצה להוריד במשקל.

הבנית תהליך תזונה נכון יכול לגרום לירידה במשקל שכל כולה קשורה לירידה במסת השומן ולא בשריר.

דבר זה נעשה בין היתר על ידי מדידת הרכב גוף של רקמת השריר והשומן חודש בחודשו ודוגלת בשינוי התפריט בכל פעם כדי לגרום לירידה של שומן בלבד ולא של שריר.

 

תיאום ציפיות בהקשר לחילוף חומרים –

מגיל 30  ישנה ירידה בחילוף החומרים.

כמובן שאורח חיים יושבני, מיעוט בשעות שינה, אכילה מועטה, חוסרים תזונתיים,

חוסר ביוד וסלניום והריונות מרובים יכולים כולם להשפיע גם כן על חילוף החומרים.

לכן, רצוי שתיאום הציפיות יכלול גם שקלול של מרכיבים אילו.

נשירת שיער, מחזור לא סדיר, עייפות וחוסרים תזונתיים –

כל אילו עלולים להצביע על אכילה מועטה וצורך לתגבר בתוספים ולעלות את הצריכה הקלורית היומית שתכלול

שילוב של כל אבות המזון כיוון שדיאטות דלות מדי בקלוריות עלולות לפגוע בסופו של דבר בעצמנו לאורך זמן.

עליה בצריכה האנרגטית גורמת לתקיעות במשקל וירידה קטנה מהמצופה ולכן יש לשקלל זאת בתיאום הציפיות.

לסיכום,

יש מרכיבים רבים שדנו בהם ועוד מרכיבים רבים שלא דנו בהם. כל אותם מרכיבים שהזכרתי יוצרים יחד את תיאום הציפיות הנכון עבורנו.

יש לשים דגש על התהליך והשיח או הדיבור הפנימי כדי להימנע מתסכול מיותר ומשקללת נתונים רבים עבורנו ובין היתר שמה דגש על:

האם בכלל יש צורך להישקל ? ובמידה ונשקלים האם יש צורך לעשות את זה לבד או יחד עם איש מקצוע?

בזמן השקילה אם איש מקצוע ניתן לפרוק את התסכול שמלווה ברגע השקילה

ובנוסף ניתן להבנות תהליך תקין ובריא עבורנו מכל הבחינות כולל שמירה על רקמת שריר תקינה לאורך כל התהליך.

 

למעבר למסלולי יעוץ

דילוג לתוכן