הטעויות הנפוצות בתזונה קטוגנית - עדי מגד תזונאי קליני

> מה הטעות הנפוצה ביותר בתזונה קטוגנית?
> למה חשוב לבצע בדיקות דם?
> איך מתמידים בתהליך?

התזונה הקטוגנית הפכה לפופולרית מאד בשנים האחרונות ורבים רוצים לאמץ אותה בהקדם האפשרי. אז נכון שישנו מידע רב ברשת הנגיש לכל אחד, אנשים רבים חוו ירידה מהותית במשקל, יש איזון ברמות הסוכר ושיפור במדדי הדם.

יחד עם זאת, תזונה קטוגנית שמבוססת על מידע ברשת או על תזונה של בן משפחה כלשהו הינה מסוכנת ולא מומלצת. מידע ברשת בנושא תזונה הינו בהחלט מומלץ אולם איננו מהווה תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי. אם חסרה מסגרת תומכת ומקצועית הדבר עלול לגרום לבעיות רפואיות, אשפוזים ותופעות לוואי רבות. אז מהן הטעויות הנפוצות ביותר בתזונה קטוגנית וכיצד ניתן להימנע מהן?

תזונה קטוגנית


1 - אי הקפדה על צריכה נאותה של ויטמינים ומינרלים

בתזונה קטוגנית יש נטייה לפתח חסרים עקב צריכה מועטה של קבוצות מזון כמו ירקות, דגנים, פירות, מוצרי חלב ועוד. בחירה נכונה של מזונות מתוך העושר התזונתי שהתזונה הקטוגנית מציעה לנו יכולה למנוע חוסרים אילו גם ללא תוספי מזון ובמידת הצורך תיסוף בסופו של דבר יכול למנוע מחסור זה. כדי למנוע חוסרים תזונתיים רצוי לבצע בדיקות דם ואף להיפגש עם איש מקצוע כדי לקבל הנחיות לגבי המזונות שחשוב לצרוך המכילים ויטמינים, מינרלים ופיטוכימקלים. המחקרים בנושא חוסרים תזונתיים מראים על ירידה במגנזיום, ויטמין D, סידן, סלניום ועוד. ישנה הנחה כי תיסוף במולטי ויטמין הכרחית כדי למנוע חוסרים תזונתיים באופן כללי, אולם תיסוף במולטי אינו הכרחי כיוון שהדבר תלוי בסופו של דבר בגיל המטופל, האם פעיל גופנית כן או לא ומאפיינים רבים אחרים.

לקוחות ממליצים על השיטה - צפה בסרטון קצר


2 - אי גיוון תזונתי

כאשר בוחרים באורח חיים הכולל תזונה קטוגנית ללא לווי מקצועי של איש מקצוע, מגיעים בסבירות גבוהה לחוסר גיוון תזונתי. במהלך הליווי המקצועי התפריט שניתן משתנה ומתעדכן בהתאם למצב בדיקות הדם, בהתאם לרמת ההתארגנות וסדר היום של כל אחד ועונות השנה.
היצמדות למספר מצומצם של מאכלים עלולה לייצר חוסר גיוון תזונתי שעלול לגרום לחוסרים תזונתיים ולמדדים לא תקינים בבדיקות הדם. כמו כן, הצמדות למספר מצומצם של סוגי מזון משפיעה על רמת ההיענות וההתמדה בתוכנית התזונה הקטוגנית ועלולה לגרום לחריגות ויציאה ממצב קיטו.

דיאטה לסוכרתיים


3 - חוסר איזון בין משק המים והמלחים בגוף

בתזונה קטוגנית ישנה ירידה משמעותית בהפרשת אינסולין דבר שמדכא רעב אבל עם זאת גורם להפרשה מוגברת של מלחים מהגוף דרך השתן.
דבר זה עלול לגרום להתעלפויות, סחרחורות ואף אשפוז בביה"ח ואף במקרים נדירים מאד למוות. ליווי תזונתי מקצועי כולל מעקב רציף אחר בדיקות הדם וגם ישנו קשר מתמשך עם המטופל לגבי תחושות ותופעות לוואי. במצבים של סחרחורות וחולשה מומלץ להעשיר את התזונה במלחים ולווסת את משק המים בגוף בהתאמה אישית.

4 - חוסר תכנון וארגון יום נכון

רבות דובר על היכולת לשמר אכילה נכונה ומוקפדת במסגרת תזונה הקטוגנית לאורך זמן. בחיי היום יום שלנו כאשר אנו מתארחים ומארחים חברים ובני משפחה בסביבה שלא מותאמת לתזונה הקטוגנית, נוצרים קונפליקטים וקושי להשתתף בארוחות משפחתיות וחברתיות בבית ובמסעדה.
ליווי תזונתי מקצועי נותן מענה להסתגלות לארוחות משפחתיות / מסעדות תוך שמירה על אורח החיים הקטוגני. מאוד חשוב לשתף את האנשים שסובבים אותנו בצרכים התזונתיים שלנו וכמו כן לאמץ מתכונים קלים ונוחים שאנחנו יכולים להכין לעצמנו ולאחרים.
בכדי להצליח בתזונה קטוגנית לאורח זמן חשוב לתכנן ולארגן את המצרכים והתזונה שלנו כך שנוכל לשלב תזונה קטוגנית עם חיי חברה פעילים ומאושרים.

דיאטה קטוגנית בליווי אישי - מידע נוסף


5 - נטישת התזונה הקטוגנית

לפעמים לאחר שאימצנו תזונה קטוגנית והצלחנו להגיע למצב קיטו ולהתמיד פרק זמן מסוים פתאום מסיבות שונות ישנה נשירה הדרגתית מהתוכנית וזה מאוד חבל!
הסיבות המרכזיות לכך נובעות מחוסר ליווי צמוד של איש מקצוע, שיכול לעזור בנפילות הקטנות ולמנוע נשירה מלאה מהתזונה הקטוגנית. לפעמים הטריגר לנשירה קשור לערכים לא תקינים בבדיקות הדם למרות התזונה הקטוגנית דבר שעלול לגרום לתסכול ונשירה. במסגרת ליווי תזונתי מקצועי נתאים את התזונה הקטוגנית לשיפור הערכים לאורך זמן.
לעתים, הנשירה מהתזונה הקטוגנית נובעת מקשיים פסיכולוגיים ומהקושי להתמודד עם האתגרים בתזונה הזאת כגון תקיעות במשקל, אי ירידה משמעותית במשקל, קשיים בהתארגנות היום יומית או הכנת המזון בהתאם לעקרונות הקטוגניים.
ייעוץ מקצועי ומסגרת תומכת יכולים לסייע רבות בהתמדה ובדיוק התזונה כך שתשמר לאורך זמן ותביא לתוצאות ארוכות טווח.

כמה עולה ייעוץ מקצועי לתזונה קטוגנית? לחץ כאן

צור קשר